مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آلژینات سدیم تحقیقاتی

سدیم آلژینات
نمک سدیم اسید آلژینیک یا صمغی است که از یک جلبک دریائی به دست می‌آید. این صمغ در آب سرد و گرم قابل‌حل است و محلول‌هائی با لزجت متفاوت ایجاد می‌کند. در واکنش با نمک‌های کلسیم یا اسیدها ژل‌هائی غیرقابل برگشت تشکیل می‌دهد. آلژینات سدیم ( نمک سدیم اسید آلژنیک) نوعی صمغ است که از یک جلبک دریایی به دست می آید.

هم در آب گرم و هم درآب سرد قابل حل است و از آن برای ساخت ژل در انواع سس ها، ژل های دسری و پودینگ ها و غیره استفاده می شود.

در واکنش با نمک های کلسیم یا اسیدها ژلهایی غیرقابل برگشت تشکیل می دهد. این صمغ خواص سفت کنندگی، اتصال دهندگی و تشکیل ژل دارد و آن را به ژل های دسری، سس ها، پودینگ ها و غیره می افزایند. همچنین از این صمغ به عنوان لفاف خوراکی برخی از غذاهای فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرد.

 این صمغ خواص سفت‌کنندگی ، اتصال دهندگی و تشکیل ژل دارد و آن را به ژل‌های دسری ، سُس‌ها ، پودینگ‌ها و غیره می‌افزایند. همچنین از این صمغ به عنوان لفاف خوراکی برخی از غذاهای فرآوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد

سدیم آلژینات محلول در آب است؛ و میزان این حلالیت از سه فاکتور تبعیت دارد که عبارتند از: PH محلول ، قدرت یونی ، حضور یا عدم حضور کاتیون های دو ظرفیتی .

به منظورحل شدن آلژینات سدیم در آب ، باید PH محلول مقداری مشخصی باشد تا کربوکسینات د-پروتئینه باشد. تغییرات قدرت یونی محلول ، خواص محلول پلیمری از جمله ترکیب پلیمر ، انتشار زنجیره ها ، ویسکوزیته و در نتیجه حلالیت آن را تغییر می دهد. به دلیل تشکیل ژل آلژینات با کاتیون های دو ظرفیتی ، برا ی حل شدن آلژینات ، لازم است که محلول فاقد این یون ها باشد.

آلژین بطور وسیع و گسترده به عنوان عامل تعلیق کننده و امولسیون کننده در ساخت رنگهای امولسیونی بکار می رود. آلژینات سدیم یک ماده مفید جهت اصلاح و بهبود آب بویلر و برای جلوگیری از ایجاد لایه (Incrustation) می باشد. این ماده در ساخت بستنی جهت ایجاد ثبات و پایداری استفاده می شود. آلژینات سدیم در تهیه داروهای گوناگون و بعنوان یک جزء اصلی (پر کننده) در ساخت قرصها بکار می رود. همچنین در دندانپزشکی بعنوان مواد نشانه گذاری و قالب گیری استفاده می شود. آلژینات سدیم مخصوصاً در عملیات چاپ روی منسوجات کاربرد فراوانی دارد.

تگ ها :   آلژینات سدیم
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده